لا يخفى على مَنْ له صلة بالدراسات القرآنية تأثر المفسر بثقافته وانتمائه المذهبي؛ فقد اتخذ البعض من التفسير القرآني ميدانًا لنصرة المذهب والترويج له، ولو أدى ذلك إلى ليِّ عنق الآيات، والخروج بها إلى معنى بعيد غير مراد.
لقد كانت نصرة المذهب أهم الأسباب الدافعة لبعض المفسرين إلى التصنيف، وظهر في تفاسيرهم بصورة واضحة كيف كانت أصول المذهب هي الأصل؟ أما فهم وتفسير القرآن فهو تابع لهذا الأصل وسائر معه، وبلغ من تعصبهم أنهم كانوا حريصين على النيل ممن خالفهم لأدنى مناسبة، ووصفهم بصفات تخرجهم من الملة.
وكان للزمخشري صاحب الكشاف الحظ الأوفى والنصيب الأوفر في نصرة مذهبه الاعتزالي؛ صنف لأجله التفسير، ولم يترك فرصة تمكنه من مخالفيه والنيل منهم إلا شنَّ عليهم حملات قاسية، فلم يسلموا منه في تفسيره، ولم يسلم هو منهم من ردهم وتعقبهم له.
وقد اهتم الباحثون بجانب تعقب المفسرين بعضهم لبعض، وتهوين بعضهم قول بعض، وإعلائهم لشأن جماعتهم على غيرهم ممن خالفهم، حتى لَيُخيل للقارئ انعدام جواب الإنصاف، وغض الطرف عن المحاسن والمزايا.
إن هذا البحث يتناول جوانب الإنصاف للمخالفين، واخترت الزمخشري أنموذجا، وتتبعت موقف مخالفيه منه وامتداحهم وإنصافهم له، والثناء عليه بأبلغ عبارة، وقسمته إلى مبحثين: خصصت أولهما للحديث عن الزمخشري في عيون مخالفيه من أهل السنة، وقصرت الثاني لبيان موقف ابن المنير في حاشيته من الزمخشري.
وانتهى البحث إلى ضرورة العناية بجوانب الإنصاف عند المفسرين القدماء، وإبرازها جنبًا إلى جنب مع وجه الخلاف، كما يوصي البحث بنبذ التعصب المذهبي لما له من آثار غير محمودة في الفكر والسلوك.
It is no secret to those who are connected with Quranic studies that the interpreter is influenced by his culture and sectarian affiliation. Some have taken Qur’anic interpretation as a field to support and promote the doctrine. Even if this leads to distorting the meaning in a manner consistent with belief and far from its intended meaning Supporting the doctrine was the most important reason driving some commentators to classify it, and it clearly appeared in their interpretations: What were the origins of the doctrine? As for understanding and interpreting the Qur’an, it follows this principle. Their fanaticism led to their eagerness to win over those who disagreed with them in the slightest, and described them with characteristics that would take them out of the religion. Al-Zamakhshari, the owner of Al-Kashshaf, had the best luck in supporting his Mu’tazila doctrine. Classified for the sake of interpretation, He did not give up any opportunity to attack his opponents and attack them without launching harsh campaigns against them. They were not spared from him in his interpretation, and he was not spared from their rejection and pursuit of him. The researchers were interested in tracking down the commentators one by one. This research deals with aspects of justice for violators, and I chose Al-Zamakhshari as a model. I followed the position of his opponents towards him and their praise and fairness to him. And praise him in the most eloquent terms, I divided it into two sections: I devoted the first to talking about Al-Zamakhshari in the eyes of his Sunni opponents, and the second to clarify the position of Ibn Al-Munir in his commentary on Al-Zamakhshari. The research concluded with the need to pay attention to the forms of fairness according to ancient interpreters. highlighting it alongside the face of the dispute, The research also recommends rejecting sectarian fanaticism because of its negative effects on thought and behavior
منصور, أنور إبراهيم. (2023). نصفة المخالف الزمخشري أنموذجاً. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالسادات, 3(3), 43-99. doi: 10.21608/jfiags.2023.333037
MLA
أنور إبراهيم منصور. "نصفة المخالف الزمخشري أنموذجاً", مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالسادات, 3, 3, 2023, 43-99. doi: 10.21608/jfiags.2023.333037
HARVARD
منصور, أنور إبراهيم. (2023). 'نصفة المخالف الزمخشري أنموذجاً', مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالسادات, 3(3), pp. 43-99. doi: 10.21608/jfiags.2023.333037
VANCOUVER
منصور, أنور إبراهيم. نصفة المخالف الزمخشري أنموذجاً. مجلة کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالسادات, 2023; 3(3): 43-99. doi: 10.21608/jfiags.2023.333037